Waarom social media inzetten?

Waarom social media inzetten? Een vraag waar veel (startende) ondernemers mee worstelen. Wat zijn eigenlijk de voor- en nadelen bij het inzetten van social media?

Er zijn drie groepen ondernemers:

  1. Die social media alles vinden;
  2. Die social media niets vinden;
  3. Die social media aan het uitproberen zijn.

Elke groep heeft zijn eigen redenen waarom jij wel of niet social media moet inzetten. In deze blog deel ik dan ook mijn kant van het verhaal of en waarom social media inzetten goed is.

 

Definitie van social media

Laten we eerst kijken naar wat social media eigenlijk is. Gary Vaynerchuk, veruit de meest bekende social marketeer van nu, beschrijft social media als volgt:

“Social media is a slang term for the current state of the Internet.”

Je kunt tegenwoordig social media niet meer scheiden van ‘het internet’, maar het is het internet. In 2010 waren er bijvoorbeeld 0,97 miljard social mediagebruikers, terwijl de verwachting voor 2020 bijna 3 miljard gebruikers is.

Steeds meer consumenten maken gebruik van social media. Kijk bijvoorbeeld naar het aantal ouderen dat nu op Facebook te vinden zijn. Bij elke internethype zijn eerst de jongeren te vinden en naarmate de hype populairder- en ouder wordt, worden de gebruikers ook ouder. Nog even en de ouderen zijn druk aan het Snapchatten of stappen zelfs over naar de – tot nu minder bekende – musical.ly.

 

Waarom social media inzetten?

Dus, waarom social media inzetten? Als bedrijf wil je jezelf natuurlijk onder de consumenten bevinden. Zelfs als je actief bent op de B2B-markt, want achter elk B(edrijf) staat een C(consument). Als je de consumenten bereikt, bereik je automatisch ook de bedrijven.

Als bedrijf kun je het niet permitteren om geen social media in te zetten. Vooral als je je beseft dat er ook mensen zijn die niet meer zelf zoeken via Google, maar het bedrijf inschakelen dat in hun tijdlijn verschijnt. In plaats van dat mensen actief opzoek gaan naar bedrijven, worden zij passief en wachten ze tot de bedrijven hen benaderen.

 

Waarom geen social media inzetten?

De voornaamste reden waarom de tweede groep ondernemers, die social media niets vinden, het jou afraden: Social media inzetten kost veel tijd en energie, terwijl de ROI (return-on-investment) lastig te herleiden is.

Het klopt dat de ROI (of opbrengst) van social media lastig te meten is. Je kunt namelijk wel meten hoeveel bezoekers of verkopen direct uit het sociale medium komt, maar de volgende scenario maakt het meten lastig:

Ik zie jouw bericht op Facebook en ben geïnteresseerd. Maar in plaats van dat ik direct doorklik naar jouw website, besluit ik om verder te kijken in mijn tijdlijn. In de avond pak ik mijn laptop, bezoek ik jouw website en vul ik het afspraakformulier in.

Als soortgelijke scenario’s veel voorkomen, dan heb jij het idee dat social media niets oplevert, terwijl dat in werkelijkheid wel zo is. Waarom moet je er dan tijd, energie en eventueel geld aan besteden?

 

Eigen ervaring bij het inzetten van social media

Zelf adviseer ik je om social media wel in te zetten, vooral omdat steeds meer consumenten hier te vinden zijn. Alhoewel de ROI niet altijd volledig te herleiden is, biedt het de ideale kansen om met jouw doelgroep in gesprek te gaan en biedt het de mogelijkheid om interessante connecties aan te leggen.

Als ik voor mijzelf spreek, heeft social media mij meer kansen opgeleverd, zoals bloggen of samenwerkingen, dan daadwerkelijke klanten. Maar deze blogplatformen en samenwerkingen hebben mij wel weer klanten opgeleverd.

Ga dus zeker social media inzetten. Je komt in gesprek met je doelgroep, collega-ondernemers en je bouwt naamsbekendheid op. Social media is, net als het opbouwen van naamsbekendheid, een lange termijntraject. Het kost tijd om een fanbase op te bouwen, maar onthoud deze tips bij het inzetten van social media:

  • Kies het juiste platform (dat bij jou past en waar jouw doelgroep aanwezig is).
  • Houd focus betreft de platformen.
  • Houd rekening met de context van het platform (Snapchat zet je anders in dan Instagram).
  • Maak je niet altijd druk om de kwaliteit van je content. Het is beter om gewoon te starten.
  • Wees jezelf.

Dit betekent echter niet dat je fulltime op social media moet zijn. Maar zorg wel dat je periodiek iets post (afhankelijk van het platform). Lees je dus ook in per platform over de tips and tricks.

 

Hopelijk weet je nu waarom social media inzetten goed is! Waarom zet jij social media in? & Waar loop jij tegenaan bij het inzetten van social media? Laat het hieronder weten.

Deze suggesties laten zoekwoorden zien waar andere mensen opzoeken. Als we in de zoekresultaten naar beneden scrollen, zien we nog meer suggesties:

Men is blijkbaar op zoek naar tips voordat ze een laptop kopen: ‘Laptop kopen waar op letten’, ‘Laptop kopen advies’ & ‘Laptop kopen tips’. Een voordeel van dit soort zoekwoorden is dat deze mensen nog in de beginfase zitten van een hun aankoopproces. Door hen in de beginfase al naar jouw webshop te leiden, heb jij het eerste contactmoment al gemaakt en loop je al een punt voor op de concurrent.

Het kan zomaar zijn dat deze zoekwoorden inderdaad interessant blijken (op basis van zoekfrequentie, concurrentie en relevantie). Dit gaan we later testen.

 

Concurrentie
Een andere manier om je zoekwoordenlijst uit te breiden, is door je concurrenten te analyseren. Dit doen we aan de hand van een geavanceerde zoekopdracht, namelijk : ‘site:’. In het voorbeeld van de computers, is Laptop-kopen.nl mijn concurrent. Nu gaan we kijken welke zoekwoorden zij gebruiken. Als eerst zoeken we via de geavanceerde zoekopdracht:

Hiermee krijgen we alle zoekresultaten van deze concurrent. Nu kunnen we zijn pagina’s bekijken en zien welke zoekwoorden (die vrijwel altijd in de titel voorkomen) hij gebruikt. Een paar voorbeelden zijn:

Zoekwoord: ‘Dell laptop kopen’

Zoekwoord: ‘Gebruikte HP Probook kopen’

Zoekwoord: ‘Game laptop kopen’

Door verschillende concurrenten te checken, kun je weer jouw zoekwoordenlijst uitbreiden. Nadat je dit hebt gedaan, heb je een lijst met potentiële zoekwoorden die je gaat gebruiken.  We gaan dan nu kijken welke interessant zijn op basis van zoekfrequentie, concurrentie en relevatie via een zoekwoorden tool.

 

3. Zoekfrequentie zoekwoorden bepalen via Adwords Keyword Planner

De zoekwoorden bepalen doen we via de Adwords Keyword Planner. Op deze website log je in met je Google-account of kun je er eentje aanmaken.

Wanneer je bent ingelogd, ga je naar ‘Hulpprogramma’s’ -> ‘Zoekwoordplanner’:

In de zoekwoordplanner doe je het volgende:

1. Klik op ‘Nieuwe zoekwoorden zoeken met woordgroep, website of categorie.
2. Vul daar je zoekwoorden in gescheiden door een komma (,).
3. Mocht je een website hebben, dan kun je die hierin invullen.
4. Selecteer het land dat je target.
5. Richt je je op Nederland? Zet punt 5 dan zowel op Nederlands als op Engels. Er zijn namelijk veel Nederlanders die hun browserinstellingen op Engels hebben. Deze worden anders niet meegerekend.

Nadat je de zoekwoorden hebt ingevuld, klik je op: ‘Ideeën aanvragen’.
Je ziet nu onder de grafiek 2 tabellen. De eerste tabel toont de gemiddelde zoekfrequentie en de concurrentie van de door jou opgegeven zoekwoorden:

In de tweede tabel vind je voorbeelden van zoekwoorden die je mogelijk ook kunt gebruiken:

De juiste zoekwoorden bepalen

Het is een logische gedachte dat je altijd de zoekwoorden met de hoogste zoekfrequentie moet gebruiken voor je website of webshop, maar toch is dat niet zo. In deze blog gaf ik al eerder aan de juist zoekwoorden worden bepaald aan de hand van de zoekfrequentie, concurrentie en relevatie. We kijken nu naar de laatste 2 kenmerken:

Short tail en long tail zoekwoorden
Elk zoekwoord valt in één van deze twee groepen. Short tail zoekwoorden zijn zoekopdrachten van 1 tot 3 woorden. Long tail zoekwoorden zijn dus zoekopdrachten van 4 of meer woorden.
– Short tail: ‘Laptop’, ‘Laptop kopen’.
– Long tail: ‘Gebruikte HP Probook Kopen’, ‘Macbook air 13 inch kopen’

Kenmerkend is dat short tail zoekwoorden een hogere zoekfrequentie hebben, maar dat long tail zoekwoorden meer conversies (bijvoorbeeld verkopen) genereren. Een verhouding dat men vaak aanhoudt, is dat van alle zoekopdrachten 30% short tail is en 70% long tail.

De short tail zoekwoorden hebben dus een hoge zoekfrequentie, maar ze zijn minder verkoopgericht en minder relevant. Als iemand zoekt op ‘laptop’, dan kan hij namelijk ook de intentie hebben om alleen technische gegevens van een laptop te vinden in plaats van een laptop te kopen. Als jij alleen Apple-producten verkoopt, is ‘Laptop kopen’ ook minder interessant, want diegene kan ook de intentie hebben om een Dell te kopen.

Laat je dus niet verleiden door de hoge zoekfrequentie van short tail zoekwoorden, maar focus ook op long tail zoekwoorden. Deze zoekwoorden zijn verkoopgericht en hebben minder concurrentie.

Wat je vaak ziet, is dat de homepagina short tail zoekwoorden bevat en naarmate je dieper in de website/webshop komt, hoe gerichter de zoekwoorden zijn (long tail):

Zoekwoorden bepalen – samenvattend

Met deze middelen kun je het veld in en terugkomen met interessante zoekwoorden voor je website of webshop :-). Als je de zoekwoorden gaat bepalen, kijk dan dus zowel naar zoekfrequentie, concurrentie én relevantie. Het is gemakkelijker om goed te scoren op long tail zoekwoorden, waarbij de kans op een aankoop ook nog eens groter is.

Wil je weten of het verwerken van de zoekwoorden effect heeft gehad? Ga dan ook Google Analytics instellen.

Heb je vragen bij het bepalen van je zoekwoorden? Of heb je andere ideeën over hoe jij jouw zoekwoorden vindt, deel dat dan hieronder.

    Contact opnemen

    De eerste stap naar online succes. Stel je vraag en ik neem snel contact met je op.