Waarom social media inzetten

Waarom social media inzetten?

Waarom social media inzetten? Een vraag waar veel (startende) ondernemers mee worstelen. Wat zijn eigenlijk de voor- en nadelen bij het inzetten van social media?

Er zijn drie groepen ondernemers:

  1. Die social media alles vinden;
  2. Die social media niets vinden;
  3. Die social media aan het uitproberen zijn.

Elke groep heeft zijn eigen redenen waarom jij wel of niet social media moet inzetten. In deze blog deel ik dan ook mijn kant van het verhaal of en waarom social media inzetten goed is.

 

Definitie van social media

Laten we eerst kijken naar wat social media eigenlijk is. Gary Vaynerchuk, veruit de meest bekende social marketeer van nu, beschrijft social media als volgt:

“Social media is a slang term for the current state of the Internet.”

Je kunt tegenwoordig social media niet meer scheiden van ‘het internet’, maar het is het internet. In 2010 waren er bijvoorbeeld 0,97 miljard social mediagebruikers, terwijl de verwachting voor 2020 bijna 3 miljard gebruikers is.

Steeds meer consumenten maken gebruik van social media. Kijk bijvoorbeeld naar het aantal ouderen dat nu op Facebook te vinden zijn. Bij elke internethype zijn eerst de jongeren te vinden en naarmate de hype populairder- en ouder wordt, worden de gebruikers ook ouder. Nog even en de ouderen zijn druk aan het Snapchatten of stappen zelfs over naar de – tot nu minder bekende – musical.ly.

 

Waarom social media inzetten?

Dus, waarom social media inzetten? Als bedrijf wil je jezelf natuurlijk onder de consumenten bevinden. Zelfs als je actief bent op de B2B-markt, want achter elk B(edrijf) staat een C(consument). Als je de consumenten bereikt, bereik je automatisch ook de bedrijven.

Als bedrijf kun je het niet permitteren om geen social media in te zetten. Vooral als je je beseft dat er ook mensen zijn die niet meer zelf zoeken via Google, maar het bedrijf inschakelen dat in hun tijdlijn verschijnt. In plaats van dat mensen actief opzoek gaan naar bedrijven, worden zij passief en wachten ze tot de bedrijven hen benaderen.

 

Waarom geen social media inzetten?

De voornaamste reden waarom de tweede groep ondernemers, die social media niets vinden, het jou afraden: Social media inzetten kost veel tijd en energie, terwijl de ROI (return-on-investment) lastig te herleiden is.

Het klopt dat de ROI (of opbrengst) van social media lastig te meten is. Je kunt namelijk wel meten hoeveel bezoekers of verkopen direct uit het sociale medium komt, maar de volgende scenario maakt het meten lastig:

Ik zie jouw bericht op Facebook en ben geïnteresseerd. Maar in plaats van dat ik direct doorklik naar jouw website, besluit ik om verder te kijken in mijn tijdlijn. In de avond pak ik mijn laptop, bezoek ik jouw website en vul ik het afspraakformulier in.

Als soortgelijke scenario’s veel voorkomen, dan heb jij het idee dat social media niets oplevert, terwijl dat in werkelijkheid wel zo is. Waarom moet je er dan tijd, energie en eventueel geld aan besteden?

 

Eigen ervaring bij het inzetten van social media

Zelf adviseer ik je om social media wel in te zetten, vooral omdat steeds meer consumenten hier te vinden zijn. Alhoewel de ROI niet altijd volledig te herleiden is, biedt het de ideale kansen om met jouw doelgroep in gesprek te gaan en biedt het de mogelijkheid om interessante connecties aan te leggen.

Als ik voor mijzelf spreek, heeft social media mij meer kansen opgeleverd, zoals bloggen of samenwerkingen, dan daadwerkelijke klanten. Maar deze blogplatformen en samenwerkingen hebben mij wel weer klanten opgeleverd.

Ga dus zeker social media inzetten. Je komt in gesprek met je doelgroep, collega-ondernemers en je bouwt naamsbekendheid op. Social media is, net als het opbouwen van naamsbekendheid, een lange termijntraject. Het kost tijd om een fanbase op te bouwen, maar onthoud deze tips bij het inzetten van social media:

  • Kies het juiste platform (dat bij jou past en waar jouw doelgroep aanwezig is).
  • Houd focus betreft de platformen.
  • Houd rekening met de context van het platform (Snapchat zet je anders in dan Instagram).
  • Maak je niet altijd druk om de kwaliteit van je content. Het is beter om gewoon te starten.
  • Wees jezelf.

Dit betekent echter niet dat je fulltime op social media moet zijn. Maar zorg wel dat je periodiek iets post (afhankelijk van het platform). Lees je dus ook in per platform over de tips and tricks.

 

Hopelijk weet je nu waarom social media inzetten goed is! Waarom zet jij social media in? & Waar loop jij tegenaan bij het inzetten van social media? Laat het hieronder weten.

Geef een reactie