Zoekwoorden bepalen header

Zoekwoorden bepalen – Waarom? & Hoe doe je dat?

Zoekwoorden bepalen.. Waarom moet dat en hoe doe je dat eigenlijk? Welke zoekwoorden moet je gebruiken om beter vindbaar te zijn?

Zoekwoorden bepalen – Waarom?

Het bepalen van zoekwoorden is belangrijk, omdat je op deze manier je vindbaarheid voor relevante bezoekers verhoogt. Met het bepalen van zoekwoorden bekijk je welke zoekwoorden je wilt gebruiken voor een pagina, zodat je daar vindbaar op wordt. Daarnaast zijn zoekwoorden ook interessant om je Adwords te optimaliseren.

Er zijn waarschijnlijk nu ook al zoekwoorden waarvan jij denkt dat die interessant zijn. Het is toch goed om te onderzoeken of deze daadwerkelijk interessant zijn, want vaak blijkt dat een ander zoekwoord interessanter is. Of een zoekwoord interessant is, wordt bepaald op basis van:

• Zoekfrequentie; hoe vaak wordt er op dat zoekwoord gezocht.
• Concurrentie; het aantal concurrentie en de intensiteit.
• Relevantie; hoe relevant is dat zoekwoord voor jou en voor de desbetreffende pagina.

Maar zoekwoorden bepalen, hoe doe je dat eigenlijk?

 

Zoekwoorden bepalen – Hoe doe je dat?

Het bepalen van zoekwoorden wordt nu stap voor stap uitgelegd.

1. Bepaal zoekwoorden uit jezelf

Het voordeel als je voor je eigen website of webshop zoekwoorden onderzoekt, is dat je (waarschijnlijk) al kennis van je markt, product(en) en gerelateerde onderwerpen hebt. Begin daarom vanuit jezelf zoekwoorden op te schrijven. Wat voor zoekwoorden kan iemand gebruiken als hij/zij naar jouw producten/diensten zoekt? Noteer alles wat in je op komt, er is namelijk geen fout of goed zoekwoord.

Je hoeft hier niet uren voor te zitten, omdat je ook nog aan de slag gaat met zoekwoorden tools (waarover zo meer), maar met een half uurtje moet je al ver komen. Daarnaast is het ook voor de ene website/webshop gemakkelijker om zoekwoorden te verzinnen dan voor een ander.

 

2. Vind zoekwoorden met Google Suggest en via de concurrentie

Nu dat je de eerst mogelijke zoekwoorden op papier hebt staan, is het tijd om dit lijstje uit te breiden. Er zijn verschillende manieren om dit te doen, maar nu kijken we naar Google Suggest en de concurrenten.

Google Suggest
Google Suggest zijn de suggesties die je ziet als je iets zoekt bij Google. Het is een handige manier om aanvullingen op je zoekwoordenlijst te vinden, want het toont aan waar andere mensen opzoeken. Let wel op: Als je hier gebruik van maakt, zorg dan dat je in Incognito-mode zit. De Incognito-mode is vrij van jouw gedragsgeschiedenis. Hiermee voorkom je dat je alleen zoekwoorden ziet die jij hebt gebruikt. De manier waarop je Incognito-mode activeert, verschilt per browser:

Google Chrome: CTRL + Shift + N (Incognito-mode)
Firefox: CTRL + Shift + P (Privénavigatiemodus)
Microsoft Edge & Internet Explorer: CTRL + Shift + P (InPrivate-mode)

Wanneer je in de Incognito-mode zoekt, kun je jouw zoekwoordenlijstje afwerken en zo zoeken naar nieuwe zoekwoorden. Stel: Je verkoopt computers. Op jouw lijstje heb je geschreven: ‘Laptop kopen’. Nu gaan we kijken wat voor zoekwoorden we hierover nog meer kunnen vinden via Google Suggest:
Zoekwoorden bepalen via Google Suggest

 

Deze suggesties laten zoekwoorden zien waar andere mensen opzoeken. Als we in de zoekresultaten naar beneden scrollen, zien we nog meer suggesties:

Zoekwoorden bepalen via Google Suggesties

 

Men is blijkbaar op zoek naar tips voordat ze een laptop kopen: ‘Laptop kopen waar op letten’, ‘Laptop kopen advies’ & ‘Laptop kopen tips’. Een voordeel van dit soort zoekwoorden is dat deze mensen nog in de beginfase zitten van een hun aankoopproces. Door hen in de beginfase al naar jouw webshop te leiden, heb jij het eerste contactmoment al gemaakt en loop je al een punt voor op de concurrent.

Het kan zomaar zijn dat deze zoekwoorden inderdaad interessant blijken (op basis van zoekfrequentie, concurrentie en relevantie). Dit gaan we later testen.

 

Concurrentie
Een andere manier om je zoekwoordenlijst uit te breiden, is door je concurrenten te analyseren. Dit doen we aan de hand van een geavanceerde zoekopdracht, namelijk : ‘site:’. In het voorbeeld van de computers, is Laptop-kopen.nl mijn concurrent. Nu gaan we kijken welke zoekwoorden zij gebruiken. Als eerst zoeken we via de geavanceerde zoekopdracht:

Zoekwoorden bepalen via concurrent

 

Hiermee krijgen we alle zoekresultaten van deze concurrent. Nu kunnen we zijn pagina’s bekijken en zien welke zoekwoorden (die vrijwel altijd in de titel voorkomen) hij gebruikt. Een paar voorbeelden zijn:

Zoekwoorden bepalen via concurrent2
Zoekwoord: ‘Dell laptop kopen’

 

Zoekwoorden bepalen via concurrent zoekresultaat
Zoekwoord: ‘Gebruikte HP Probook kopen’

 

Zoekwoorden bepalen via concurrent zoekresultaat2
Zoekwoord: ‘Game laptop kopen’

Door verschillende concurrenten te checken, kun je weer jouw zoekwoordenlijst uitbreiden. Nadat je dit hebt gedaan, heb je een lijst met potentiële zoekwoorden die je gaat gebruiken.  We gaan dan nu kijken welke interessant zijn op basis van zoekfrequentie, concurrentie en relevatie via een zoekwoorden tool.

 

3. Zoekfrequentie zoekwoorden bepalen via Adwords Keyword Planner

De zoekwoorden bepalen doen we via de Adwords Keyword Planner. Op deze website log je in met je Google-account of kun je er eentje aanmaken.

Wanneer je bent ingelogd, ga je naar ‘Hulpprogramma’s’ -> ‘Zoekwoordplanner’:Zoekwoorden bepalen met Adwords Keyword Planner

 

In de zoekwoordplanner doe je het volgende:

Zoekwoorden bepalen met Adwords Keyword Planner2

 

1. Klik op ‘Nieuwe zoekwoorden zoeken met woordgroep, website of categorie.
2. Vul daar je zoekwoorden in gescheiden door een komma (,).
3. Mocht je een website hebben, dan kun je die hierin invullen.
4. Selecteer het land dat je target.
5. Richt je je op Nederland? Zet punt 5 dan zowel op Nederlands als op Engels. Er zijn namelijk veel Nederlanders die hun browserinstellingen op Engels hebben. Deze worden anders niet meegerekend.

Nadat je de zoekwoorden hebt ingevuld, klik je op: ‘Ideeën aanvragen’.
Je ziet nu onder de grafiek 2 tabellen. De eerste tabel toont de gemiddelde zoekfrequentie en de concurrentie van de door jou opgegeven zoekwoorden:

Zoekwoorden bepalen eerste tabel keyword planner

 

In de tweede tabel vind je voorbeelden van zoekwoorden die je mogelijk ook kunt gebruiken:

Zoekwoorden bepalen tweede tabel keyword planner

 

De juiste zoekwoorden bepalen

Het is een logische gedachte dat je altijd de zoekwoorden met de hoogste zoekfrequentie moet gebruiken voor je website of webshop, maar toch is dat niet zo. In deze blog gaf ik al eerder aan de juist zoekwoorden worden bepaald aan de hand van de zoekfrequentie, concurrentie en relevatie. We kijken nu naar de laatste 2 kenmerken:

Short tail en long tail zoekwoorden
Elk zoekwoord valt in één van deze twee groepen. Short tail zoekwoorden zijn zoekopdrachten van 1 tot 3 woorden. Long tail zoekwoorden zijn dus zoekopdrachten van 4 of meer woorden.
– Short tail: ‘Laptop’, ‘Laptop kopen’.
– Long tail: ‘Gebruikte HP Probook Kopen’, ‘Macbook air 13 inch kopen’

Kenmerkend is dat short tail zoekwoorden een hogere zoekfrequentie hebben, maar dat long tail zoekwoorden meer conversies (bijvoorbeeld verkopen) genereren. Een verhouding dat men vaak aanhoudt, is dat van alle zoekopdrachten 30% short tail is en 70% long tail.

Zoekwoorden bepalen short tail en long tail

De short tail zoekwoorden hebben dus een hoge zoekfrequentie, maar ze zijn minder verkoopgericht en minder relevant. Als iemand zoekt op ‘laptop’, dan kan hij namelijk ook de intentie hebben om alleen technische gegevens van een laptop te vinden in plaats van een laptop te kopen. Als jij alleen Apple-producten verkoopt, is ‘Laptop kopen’ ook minder interessant, want diegene kan ook de intentie hebben om een Dell te kopen.

Laat je dus niet verleiden door de hoge zoekfrequentie van short tail zoekwoorden, maar focus ook op long tail zoekwoorden. Deze zoekwoorden zijn verkoopgericht en hebben minder concurrentie.

Wat je vaak ziet, is dat de homepagina short tail zoekwoorden bevat en naarmate je dieper in de website/webshop komt, hoe gerichter de zoekwoorden zijn (long tail):

Zoekwoorden bepalen short tail long tail structuur

 

Zoekwoorden bepalen – samenvattend

Met deze middelen kun je het veld in en terugkomen met interessante zoekwoorden voor je website of webshop :-). Als je de zoekwoorden gaat bepalen, kijk dan dus zowel naar zoekfrequentie, concurrentie én relevantie. Het is gemakkelijker om goed te scoren op long tail zoekwoorden, waarbij de kans op een aankoop ook nog eens groter is.

Wil je weten of het verwerken van de zoekwoorden effect heeft gehad? Ga dan ook Google Analytics instellen.

Heb je vragen bij het bepalen van je zoekwoorden? Of heb je andere ideeën over hoe jij jouw zoekwoorden vindt, deel dat dan hieronder.

 

Geef een reactie