Wat is Google AdWords en hoe werkt Google AdWords?

Wat is Google AdWords en hoe werkt Google AdWords? Een goede positie in de zoekmachine van Google bemachtigen is in de meeste gevallen geen eenvoudige klus. Soms is het zelfs onmogelijk, vooral voor ondernemers die opereren in een branche met veel concurrentie. Met Google AdWords kan je die positie bovenaan de zoekresultaten gemakkelijker krijgen als je bereid bent ervoor te betalen. Daarnaast stelt dit platform je in de gelegenheid om op een reeks van andere websites te adverteren. Laten we eerst kijken wat Google AdWords is en daarna hoe Google AdWords werkt.

Heb je al een campagne? Lees hier over Adwords optimaliseren.

Wat is Google AdWords?

Laten we beginnen bij het begin: Google AdWords is het advertentieplatform van Google. De advertenties die je hierin maakt worden niet alleen tussen de zoekresultaten (waarover meer bij het ‘zoeknetwerk’) van Google vertoond, maar ook op Youtube, de andere zoekpartners en een groot netwerk van partnerwebsites.

 

Waarom via Google AdWords adverteren?

Met Google AdWords kan je veel potentiële klanten bereiken in een korte tijd. Het bereik van Google is niet te evenaren en via Google AdWords kan je hier volop gebruik van maken. Het is de perfecte tool voor het vergroten van je naamsbekendheid of het bereiken van kopers voor je product. Google AdWords is kortom één van de snelste manier om relevante bezoekers op je website te krijgen.

Naast het gigantische bereik is één van de grote voordelen van Google AdWords zeker de meetbaarheid. Je ziet in één oogopslag waar je verkopen vandaan komen.

Bovendien bepaal je zelf hoe en waar je geld mag worden besteed. Dit doe je door je budget vast te stellen en door je doelgroep te bepalen.

 

Voor wie is Google AdWords geschikt?

Adverteren via Google AdWords is voor elke onderneming geschikt. Wie maakt nou geen gebruik van Google, Youtube of de vele andere partnerwebsites? Dagelijks maken miljoenen mensen over de gehele wereld gebruik van deze websites voor het zoeken naar informatie over alle mogelijke onderwerpen, diensten en producten. En via Google AdWords bepaal je zelf waar en wanneer je advertenties verschijnen. Zo krijg je alleen verkeer binnen dat relevant is aan je product of dienst. Daarom is dit de perfecte manier om je bedrijf onder de aandacht te brengen bij je gekozen doelgroep.

 

Hoe werkt Google AdWords?

Om het brede bereik van dit platform zo effectief en efficiënt mogelijk te benutten, heb je meerdere targetingsopties. Hiermee kan je je doelgroep afbakenen en ervoor zorgen dat je advertenties aan de juiste personen worden getoond.

 

Bepaal op welk netwerk je advertenties worden vertoond

Wil je meteen aan de slag? Mooi! Wanneer je een campagne aanmaakt, krijg je het volgende te zien:

Op welk netwerk je uiteindelijk besluit te adverteren hangt helemaal af van je doelen. Ben je uit op verkopen of meer bekendheid voor je bedrijf?

Er zijn twee netwerken waarop je kunt adverteren via Google AdWords, namelijk:

  1. Het Zoeknetwerk (Google Zoeken, zoekpartners en Shopping).
  2. Het Display Netwerk (Youtube, apps en een groot netwerk van partnerwebsites).

 

Hoe werkt het zoeknetwerk

Je advertenties worden voornamelijk op de resultatenpagina van Google vertoond. Hiermee bereik je personen die gericht naar je dienst of product zoeken. Het zoeknetwerk bestaat uit veel meer dan alleen de zoekpagina van Google. Je advertenties worden ook vertoond op Google Play, Google Shopping en Maps. Sinds kort verschijnen advertenties alleen boven- en onder de organische zoekresultaten. Voorheen werden ze ook in het rechterkolom vertoond.

Hoe werkt het Display Netwerk

Hieronder vallen de partner websites van Google, zoals: Youtube en Gmail. In dit netwerk zitten er meer dan één miljoen websites, apps en video’s en dit aantal groeit dagelijks. Hier kun je met zowel beeld- als tekstadvertenties adverteren. Het Display Netwerk is daarom de ideale plek om (meer) naamsbekendheid te realiseren.

Op het Display Netwerk kan je je doelgroep verder afbakenen aan de hand van het volgende:

  • Interesse-categorieën: de interesses van de gebruikers.
  • Onderwerpen: de onderwerpen van de pagina’s die worden bezocht.
  • Zoekwoorden: de woorden op de pagina’s die worden bezocht.
  • Remarketing: personen die al eerder op je website zijn geweest.
  • Plaatsingen: specifieke websites.
  • Demografische gegevens: leeftijd, ouderlijke status en geslacht.

 

Bepaal op welke apparaten je advertenties worden vertoond

Voor sommige branches is het aantrekkelijker om klanten die via hun mobiel surfen te bereiken. Bovendien kan je er ook voor kiezen om helemaal niet op mobiel vertoond te worden. Zet je bodaanpassing voor mobiel dan op -100%.

 

Bepaal op welke locatie je doelgroep zich bevindt

In welk gebied of land zit je doelgroep? Wil je alleen klanten uit Haarlem? Of zitten je klanten in Duitsland? Of juist in meerdere landen? Kies je verspreidingsgebied nauwkeurig, maar maak die niet te klein. Anders ziet een te kleine groep de advertenties.

Geef de taal van je doelgroep aan

Welke taal spreekt je doelgroep? Zijn ze meertalig? Ook dit kan je instellen in Google AdWords zodat de juiste personen je advertenties te zien krijgen. Richt je je op Nederlanders? Zet dan de taal Nederlands en Engels. Er zijn namelijk veel mensen die hun browserinstellingen onbewust op Engels hebben en die worden anders niet getarget.

 

Je budget bepalen

Google AdWords werkt op basis van het pay-per-click-principe. Je betaalt wanneer iemand op je advertentie klikt. Ben je benieuwd naar wat een klik kost in jouw branche? Via de AdWords Keyword Planner en de Display Planner kan je schattingen opvragen.

 

Bepaal op welk tijdstip je advertenties worden vertoond

Standaard worden je advertenties 24/7 vertoond. Voor de meeste adverteerders is deze instelling juist. Toch zijn er ondernemers die slechts op bepaalde tijdstippen zichtbaar willen zijn, bijvoorbeeld alleen tijdens werktijden. In Google AdWords kan je dit makkelijk aangeven via de advertentieplanning.

Bepaal op welke zoekwoorden je advertenties worden vertoond

Kies de zoekwoorden die relevant zijn voor jouw product of dienst. Binnen Google AdWords heb je toegang tot een uitgebreide zoekwoord tool, de AdWords Keyword Planner. Gebruik deze tool om op ideeën te komen en om een beeld te krijgen van wat je kunt verwachten qua zoekverkeer en kosten. Bekijk hier mee over zoekwoorden bepalen.

 

Voor veel ondernemers lijkt adverteren op Google AdWords nog op een schot in het donker. Iedereen kent Google, maar daar adverteren lijkt soms de uitdaging niet waard. Wat kan je verwachten? En is het echt de investering waard? Met een groot bereik en zoveel mogelijkheden lijkt het me een waardevol marketingkanaal. Wat zijn jouw ervaringen met de werking van Google Adwords?

    Contact opnemen

    De eerste stap naar online succes. Stel je vraag en ik neem snel contact met je op.