marketing

3 ‘Great minds’ over de waarde van het begrijpen van menselijk gedrag

Heb je een eigen bedrijf, werk je in marketing en/of in sales? Zo ja, dan ken je het volgende gevoel vast: Sh*t, ik heb deze situatie verkeerd ingeschat en nu krijg ik niet de resultaten die ik wilde. Dit kan een marketingcampagne zijn die niet goed presteert of een prospect die je niet tot klant hebt kunnen converteren.

Met de juiste kennis over het menselijk gedrag en psychologie had je (hoogstwaarschijnlijk) wel de resultaten gehad die je wenste. Deze kennis geeft je namelijk de mogelijkheid tot het beter lezen, begrijpen en overtuigen van mensen. Je weet hoe je direct tot mensen hun emoties moet spreken, wat natuurlijk in jouw voordeel is.

Ik ben niet de enige die vindt dat het begrijpen van menselijk gedrag jouw zakelijke- en marketingresultaten zal verbeteren. Er zijn een aantal ‘great minds’ die mijn mening delen. Dus laten we eens kijken wat zij te vertellen hebben:

Claude C. Hopkins

Er is een grote kans dat je Claude C. Hopkins niet van naam kent en dat is ook begrijpelijk. Zijn naam is niet zo bekend, alhoewel dat wel opmerkelijk is. Vooral als je bekijkt wat deze man allemaal voor elkaar heeft gekregen met zijn buitengewonde advertentieskills. Hij begreep echt hoe je product op de markt moest brengen, ongeacht wat het product ook was.

Dit is waarom ze Claude C. Hopkins de advertentieman van de geschiedenis noemen. Hij wordt gezien als de uitvinder van trials, geld-terug-garanties en proefmonsters. Het is dankzij zijn advertentieskills dat wij elke dag onze tanden poetsen en ons wassen met zeep (althans, ik hoop dat je dat doet).

De reden waarom zijn advertenties zo succesvol waren, was omdat hij begreep hoe het menselijk gedrag in elkaar zat (zo omschrijft hijzelf het ook). Claude C. Hopkins zei dat het begrijpen van menselijk gedrag een must was voor succes in het bedrijfsleven, maar vooral in marketing en advertising.

Onderstaande twee quotes komen uit zijn boek: ‘Scientific Advertising’ en tonen aan hoe Claude C. Hopkins dacht over het begrijpen van het menselijk gedrag:

– “The competent advertising man must understand psychology. The more he knows about it the better.”

– ‘Human nature is perpetual. In most respects it is the same today as in the time of Caesar. So the principles of psychology are fixed and enduring. You will never need to unlearn what you learn about them.’

Zoals je ziet, als je beter wilt worden in marketing en adverteren, dan is het goed om eerst je kennis over het gedrag van mensen te vergroten.

Jim Rohn

Jim Rohn was één van de meest bekende succes- en zelfontwikkeling coaches ter wereld. Hij liet de meest complexe situaties zo simpel lijken via zijn boeken, audiotapes en seminars.

Toen Jim Rohn 25 was, was hij nog straatarm. Hij werkte hard, maar had geen geld. Totdat iemand hem voorstelde aan een succesvol iemand, die Jim Rohn zijn mentor werd. Deze mentor leerde hem alle principes van succes en Jim Rohn werd zelf ook miljonair.

Op zijn beurt deelde Jim Rohn de principes die hem miljonair maakte weer met zijn eigen volgers. In deze principes speelde communicatie een belangrijke rol: Als je goed kan communiceren, dan vergroot dit je kans op succes. Jim Rohn zijn mening over de waarde van het begrijpen van mensen en het impact hebben op mensen, worden duidelijk in deze twee quotes:

– “Take advantage of every opportunity to practice your communication skills so that when important occasions arise, you will have the gift, the style, the sharpness, the clarity, and the emotions to affect other people.”

– “Sharpen your curiosity and your interest in life and people. Those are the big subjects: life and people.”

Bij deze laatste quote voegde Jim Rohn nog toe dat mensen over de hele wereld hetzelfde zijn. Als jij impact en invloed op mensen hebt, dan heb je dit van Rusland tot Zuid-Afrika en van Ierland tot aan China. Dat is het grote voordeel.

Henry Ford

Eigenlijk heeft Henry Ford geen introductie nodig. Althans, dat lijkt mij niet. Maar voor het geval je hem toch niet kent: Henry Ford is de oprichter van Ford Motor Company. In zijn tijd, waar de meeste mensen nog met paard en wagen reisden, waren zijn auto’s meer dan uniek. Hij wilde een auto maken voor de massa en dat lukte met het model: Ford Model T.

Henry Ford wordt gezien als één van de grootste (zaken)mensen in de geschiedenis. Wat ook logisch is, als je kijkt wat hij allemaal heeft gedaan. Om een paar voorbeelden te noemen:

    • Hij bouwde een auto voor de massa;
    • Hij vond de lopende band uit (massaproductie)
    • Hij verving de 9-urige werkdag voor $2,34 voor een 8-urige werkdag voor $5.

Voordat de Model T uit productie ging, waren er meer dan 15 miljoen stuks van verkocht. Dit record bleef bijna 50 jaar bestaan, totdat Volkswagen het record verbrak met de Kever.

Zoals je ziet, was Henry Ford iemand met groot succes. Maar hij wist ook de waarde van soft-skills en van de vaardigheid om mensen te begrijpen. Zijn keuzes, zoals een auto te bouwen voor de massa terwijl zij nog geeneens weten dat zij hier behoefte aan hebben en zoals zijn keuze om de werkomstandigheden te verbeteren en zo de productiviteit te verhogen, geven al weer dat hij het menselijk gedrag al begreep. Maar onderstaande quote verduidelijkt dit alleen maar:

– “If there is one secret of success, it is the ability to get other person’s point of view and see things from his angle as well as your own.”

Er zijn nog genoeg andere voorbeelden die de waarde aantonen van het begrijpen van menselijk gedrag. Dus, als je een bedrijf hebt, of werkt in marketing en/of sales, stop eens met leren van de nieuwste technieken en kanalen etc. voor 1 maand. In plaats van deze dingen te leren, leer deze maand over het menselijk gedrag. Na die ene maand zul je al de voordelen merken en zul je een stijging van je resultaten zien.

Probeer het maar. Je zult er geen spijt van hebben. Ik beloof het.

Succes!

Geef een reactie