Mobile First Indexing Google Gevolgen

Mobile-first Indexing – Gevolgen en Wat te doen

Mobile-first Indexing.. wat is dat eigenlijk, wat zijn de gevolgen en wat kun (of moet) je doen?

Gisteren (4 november 2016) heeft Google een nieuwe update aangekondigd, Mobile-first Indexing. Niet elk aangekondigde update is het waard om over te schrijven, maar deze update is dat wel. Aangezien de impact van deze update groot zal zijn.

 

Mobile-first Indexing, wat is dat?

Een korte samenvatting van wat Mobile-first Indexing nu eigenlijk is: Voorheen bepaalde Google de desktop- en de mobiele zoekresultaten op basis van de content op de desktopwebsite. De mobiele zoekresultaten werden dus bepaald op basis van content die de mobiele bezoeker misschien helemaal niet te zien kreeg. De Mobile-first Indexing zorgt ervoor dat de mobiele zoekresultaten worden bepaald op basis van de content op de mobielewebsite.

Waarom? Je vraagt je misschien af waarom Google dat doet. Toch is het niet zo raar, vooral als je hier naar kijkt:

  • Vorig jaar is bevestigd dat er voor het eerst meer mobiele zoekresultaten waren dan op desktop.
  • Verwachting is dat het aantal mobiele zoekresultaten blijft toenemen.
  • De zoekresultaten relevant moeten zijn voor de zoekers, omdat men anders Google niet meer gaat gebruiken.

Google wil de mobiele zoekers dus goed van dienst zijn, maar dat lukt niet als je een pagina bovenaan de zoekresultaten zet op basis van de content van de desktoppagina, terwijl de mobielepagina deze content helemaal niet biedt.

 

Mobile-first Indexing gevolgen

De gevolgen van Mobile-first Indexing zullen groot zijn. Voor een responsive website, dus waar de content tussen de desktop- en mobielewebsite gelijk zijn, zijn er (nog) geen gevolgen. Mobile-first Indexing heeft vooral gevolgen voor een bedrijf met:

  • Een adaptive website, dus waar de content op mobiel anders is dan op desktop.
  • Vooral voor adaptive website met veel mobiele bezoekers uit Google.

Op een adaptive website hebben bedrijven vaak weinig tekst en pagina’s staan, zodat het voor de mobiele bezoekers gemakkelijk is om de ‘kerntaken’ uit te voeren. Door Mobile-first Indexing gaat het hebben van weinig tekst en pagina’s op je mobiele website een negatief invloed hebben op je vindbaarheid in de mobiele zoekresultaten.. desastreus als je afhankelijk bent van je mobiele bezoekers uit Google.

 

Wat te doen?

Als je een adaptive website hebt, dan is het goed in Google Analytics te kijken welke pagina’s het best presteren in de zoekresultaten. Wanneer deze pagina’s en de bijbehorende content niet op jouw adaptive website staan, dan is het goed om dit bij te werken.

Zorg daarnaast in elk geval dat je mobiele website bereikbaar is voor de Googlebot en dat je de mobielewebsite ook verifieert in Google Search Console.

Meer tips voor Mobile-first Indexing zijn hier gegeven door Google.

Succes!

Onthoud: Als je een adaptive website hebt, betekent dat niet dat je gelijk niet meer vindbaar bent. Bij¬†‘Mobilegeddon‘ in april 2015 werd ook geschreeuwd dat iedereen direct een mobielvriendelijke website moest hebben, want anders was je verloren. Uiteindelijk bleek het effect van Mobilegeddon mee te vallen.

Daarentegen geeft Google met de Mobilegeddon en de Mobile-first Indexing wel een richting aan. Op lange termijn kun je daar als website-eigenaar maar beter aan voldoen.

 

Credits header: http://overit.com/blog/google-announces-shift-toward-mobile-first-indexing 

Geef een reactie