Mobile-first Indexing – Gevolgen en Wat te doen

Mobile-first Indexing.. wat is dat eigenlijk, wat zijn de gevolgen en wat kun (of moet) je doen?

Gisteren (4 november 2016) heeft Google een nieuwe update aangekondigd, Mobile-first Indexing. Niet elk aangekondigde update is het waard om over te schrijven, maar deze update is dat wel. Aangezien de impact van deze update groot zal zijn.

 

Mobile-first Indexing, wat is dat?

Een korte samenvatting van wat Mobile-first Indexing nu eigenlijk is: Voorheen bepaalde Google de desktop- en de mobiele zoekresultaten op basis van de content op de desktopwebsite. De mobiele zoekresultaten werden dus bepaald op basis van content die de mobiele bezoeker misschien helemaal niet te zien kreeg. De Mobile-first Indexing zorgt ervoor dat de mobiele zoekresultaten worden bepaald op basis van de content op de mobielewebsite.

Waarom? Je vraagt je misschien af waarom Google dat doet. Toch is het niet zo raar, vooral als je hier naar kijkt:

  • Vorig jaar is bevestigd dat er voor het eerst meer mobiele zoekresultaten waren dan op desktop.
  • Verwachting is dat het aantal mobiele zoekresultaten blijft toenemen.
  • De zoekresultaten relevant moeten zijn voor de zoekers, omdat men anders Google niet meer gaat gebruiken.

Google wil de mobiele zoekers dus goed van dienst zijn, maar dat lukt niet als je een pagina bovenaan de zoekresultaten zet op basis van de content van de desktoppagina, terwijl de mobielepagina deze content helemaal niet biedt.

 

Mobile-first Indexing gevolgen

De gevolgen van Mobile-first Indexing zullen groot zijn. Voor een responsive website, dus waar de content tussen de desktop- en mobielewebsite gelijk zijn, zijn er (nog) geen gevolgen. Mobile-first Indexing heeft vooral gevolgen voor een bedrijf met:

  • Een adaptive website, dus waar de content op mobiel anders is dan op desktop.
  • Vooral voor adaptive website met veel mobiele bezoekers uit Google.

Op een adaptive website hebben bedrijven vaak weinig tekst en pagina’s staan, zodat het voor de mobiele bezoekers gemakkelijk is om de ‘kerntaken’ uit te voeren. Door Mobile-first Indexing gaat het hebben van weinig tekst en pagina’s op je mobiele website een negatief invloed hebben op je vindbaarheid in de mobiele zoekresultaten.. desastreus als je afhankelijk bent van je mobiele bezoekers uit Google.

 

Wat te doen?

Als je een adaptive website hebt, dan is het goed in Google Analytics te kijken welke pagina’s het best presteren in de zoekresultaten. Wanneer deze pagina’s en de bijbehorende content niet op jouw adaptive website staan, dan is het goed om dit bij te werken.

Zorg daarnaast in elk geval dat je mobiele website bereikbaar is voor de Googlebot en dat je de mobielewebsite ook verifieert in Google Search Console.

Meer tips voor Mobile-first Indexing zijn hier gegeven door Google.

Succes!

Onthoud: Als je een adaptive website hebt, betekent dat niet dat je gelijk niet meer vindbaar bent. Bij ‘Mobilegeddon‘ in april 2015 werd ook geschreeuwd dat iedereen direct een mobielvriendelijke website moest hebben, want anders was je verloren. Uiteindelijk bleek het effect van Mobilegeddon mee te vallen.

Daarentegen geeft Google met de Mobilegeddon en de Mobile-first Indexing wel een richting aan. Op lange termijn kun je daar als website-eigenaar maar beter aan voldoen.

Deze suggesties laten zoekwoorden zien waar andere mensen opzoeken. Als we in de zoekresultaten naar beneden scrollen, zien we nog meer suggesties:

Men is blijkbaar op zoek naar tips voordat ze een laptop kopen: ‘Laptop kopen waar op letten’, ‘Laptop kopen advies’ & ‘Laptop kopen tips’. Een voordeel van dit soort zoekwoorden is dat deze mensen nog in de beginfase zitten van een hun aankoopproces. Door hen in de beginfase al naar jouw webshop te leiden, heb jij het eerste contactmoment al gemaakt en loop je al een punt voor op de concurrent.

Het kan zomaar zijn dat deze zoekwoorden inderdaad interessant blijken (op basis van zoekfrequentie, concurrentie en relevantie). Dit gaan we later testen.

 

Concurrentie
Een andere manier om je zoekwoordenlijst uit te breiden, is door je concurrenten te analyseren. Dit doen we aan de hand van een geavanceerde zoekopdracht, namelijk : ‘site:’. In het voorbeeld van de computers, is Laptop-kopen.nl mijn concurrent. Nu gaan we kijken welke zoekwoorden zij gebruiken. Als eerst zoeken we via de geavanceerde zoekopdracht:

Hiermee krijgen we alle zoekresultaten van deze concurrent. Nu kunnen we zijn pagina’s bekijken en zien welke zoekwoorden (die vrijwel altijd in de titel voorkomen) hij gebruikt. Een paar voorbeelden zijn:

Zoekwoord: ‘Dell laptop kopen’

Zoekwoord: ‘Gebruikte HP Probook kopen’

Zoekwoord: ‘Game laptop kopen’

Door verschillende concurrenten te checken, kun je weer jouw zoekwoordenlijst uitbreiden. Nadat je dit hebt gedaan, heb je een lijst met potentiële zoekwoorden die je gaat gebruiken.  We gaan dan nu kijken welke interessant zijn op basis van zoekfrequentie, concurrentie en relevatie via een zoekwoorden tool.

 

3. Zoekfrequentie zoekwoorden bepalen via Adwords Keyword Planner

De zoekwoorden bepalen doen we via de Adwords Keyword Planner. Op deze website log je in met je Google-account of kun je er eentje aanmaken.

Wanneer je bent ingelogd, ga je naar ‘Hulpprogramma’s’ -> ‘Zoekwoordplanner’:

In de zoekwoordplanner doe je het volgende:

1. Klik op ‘Nieuwe zoekwoorden zoeken met woordgroep, website of categorie.
2. Vul daar je zoekwoorden in gescheiden door een komma (,).
3. Mocht je een website hebben, dan kun je die hierin invullen.
4. Selecteer het land dat je target.
5. Richt je je op Nederland? Zet punt 5 dan zowel op Nederlands als op Engels. Er zijn namelijk veel Nederlanders die hun browserinstellingen op Engels hebben. Deze worden anders niet meegerekend.

Nadat je de zoekwoorden hebt ingevuld, klik je op: ‘Ideeën aanvragen’.
Je ziet nu onder de grafiek 2 tabellen. De eerste tabel toont de gemiddelde zoekfrequentie en de concurrentie van de door jou opgegeven zoekwoorden:

In de tweede tabel vind je voorbeelden van zoekwoorden die je mogelijk ook kunt gebruiken:

De juiste zoekwoorden bepalen

Het is een logische gedachte dat je altijd de zoekwoorden met de hoogste zoekfrequentie moet gebruiken voor je website of webshop, maar toch is dat niet zo. In deze blog gaf ik al eerder aan de juist zoekwoorden worden bepaald aan de hand van de zoekfrequentie, concurrentie en relevatie. We kijken nu naar de laatste 2 kenmerken:

Short tail en long tail zoekwoorden
Elk zoekwoord valt in één van deze twee groepen. Short tail zoekwoorden zijn zoekopdrachten van 1 tot 3 woorden. Long tail zoekwoorden zijn dus zoekopdrachten van 4 of meer woorden.
– Short tail: ‘Laptop’, ‘Laptop kopen’.
– Long tail: ‘Gebruikte HP Probook Kopen’, ‘Macbook air 13 inch kopen’

Kenmerkend is dat short tail zoekwoorden een hogere zoekfrequentie hebben, maar dat long tail zoekwoorden meer conversies (bijvoorbeeld verkopen) genereren. Een verhouding dat men vaak aanhoudt, is dat van alle zoekopdrachten 30% short tail is en 70% long tail.

De short tail zoekwoorden hebben dus een hoge zoekfrequentie, maar ze zijn minder verkoopgericht en minder relevant. Als iemand zoekt op ‘laptop’, dan kan hij namelijk ook de intentie hebben om alleen technische gegevens van een laptop te vinden in plaats van een laptop te kopen. Als jij alleen Apple-producten verkoopt, is ‘Laptop kopen’ ook minder interessant, want diegene kan ook de intentie hebben om een Dell te kopen.

Laat je dus niet verleiden door de hoge zoekfrequentie van short tail zoekwoorden, maar focus ook op long tail zoekwoorden. Deze zoekwoorden zijn verkoopgericht en hebben minder concurrentie.

Wat je vaak ziet, is dat de homepagina short tail zoekwoorden bevat en naarmate je dieper in de website/webshop komt, hoe gerichter de zoekwoorden zijn (long tail):

Zoekwoorden bepalen – samenvattend

Met deze middelen kun je het veld in en terugkomen met interessante zoekwoorden voor je website of webshop :-). Als je de zoekwoorden gaat bepalen, kijk dan dus zowel naar zoekfrequentie, concurrentie én relevantie. Het is gemakkelijker om goed te scoren op long tail zoekwoorden, waarbij de kans op een aankoop ook nog eens groter is.

Wil je weten of het verwerken van de zoekwoorden effect heeft gehad? Ga dan ook Google Analytics instellen.

Heb je vragen bij het bepalen van je zoekwoorden? Of heb je andere ideeën over hoe jij jouw zoekwoorden vindt, deel dat dan hieronder.

    Contact opnemen

    De eerste stap naar online succes. Stel je vraag en ik neem snel contact met je op.