Hoe kom ik hoger in Google?

Hoe kom ik hoger in Google? Dit is één van de meest gestelde vragen door website-eigenaren. ‘Hoe kom ik hoger in Google’, een simpele vraag met een iets gecompliceerder antwoord.

Search Engine Optimization (SEO), of in het Nederlands: Zoekmachine Optimalisatie, is de naam voor het optimaliseren van websites en webshops voor de zoekmachines. Dus met SEO of Zoekmachine Optimalisatie kom jij hoger in Google.

Bij SEO is er geen one-size-fits-all oplossing waarmee elke website hoger in Google komt. Enerzijds is dat jammer, maar anderzijds is dit ook weer de uitdaging bij het optimaliseren van websites. Een standaard checklist afwerken is ook niets aan.  🙂

Alhoewel er geen standaard checklist is om hoger in Google te komen, zijn er wel een aantal basiselementen waarmee jij beter gaat scoren in Google. Dit geldt zowel voor een website als voor een webshop.

 

Hoger in Google komen? Bepaal eerst je zoekwoorden!

Iedereen heeft het over snel hoger in Google komen, maar velen weten geeneens waarop ze gevonden willen worden. En mochten ze toch een paar zoekwoorden hebben, dan zijn deze vaak bepaald op basis van gevoel en hebben ze geen idee hoe vaak er eigenlijk op dat zoekwoord wordt gezocht. Je moet dus eerst je zoekwoorden bepalen met een zoekwoordenonderzoek, zo voorkom je dat je veel inspanning levert voor zoekwoorden waar vrijwel niet wordt opgezocht.. en dat is zonde.

Aangezien het ook zonde is om jezelf te herhalen, verwijs ik je voor het bepalen van zoekwoorden door naar een andere blog van mij. In deze blog heb ik exact uitgelegd waarom je zoekwoorden moet bepalen en hoe je dat doet. Nu gaan we kijken hoe je daadwerkelijk hoger in Google komt.

 

Verbeterpunten voor een hogere positie in Google

Zoals in de inleiding ook is aangegeven: Er is geen one-size-fits-all oplossing, maar er zijn wel een aantal basiselementen waarmee jij hoger in Google komt. In deze blog worden de basiselementen benoemd en toegelicht, zodat jij de eerste SEO-stappen zelf kunt zetten. Via het zoekwoordenonderzoek heb je bepaald welke zoekwoorden interessant zijn voor jouw pagina’s en deze worden nu verwerkt.

Titel

Elke pagina heeft een titel. Als jij weet op welk(e) zoekwoord(en) jij met een pagina hoger in Google wil komen, zorg dat je in elk geval deze zoekwoorden in de paginatitel plaatst. Hierbij geldt hoe verder je het zoekwoord vooraan zet, hoe krachtiger deze is in de ogen van Google. Om te voorkomen dat de titel in de zoekresultaten afbreekt, houd je een maximum aantal karakters (inclusief spaties) aan van 55-60 karakters.

Meta-beschrijving

De meta-beschrijving heeft niet direct invloed op je positie in de zoekresultaten. Je komt namelijk niet hoger in Google door je meta-beschrijving vol te gooien met zoekwoorden. De meta-beschrijving is daarentegen wel effectief om de bezoekers te overtuigen. Zo kun je het zoekwoord één à twee keer laten terugkomen, zodat het voor de bezoeker duidelijk is dat jouw pagina overeenkomt met zijn zoekopdracht. Schrijf daarnaast ook in het voordeel van de klant, zodat het verleidelijk wordt om op jouw pagina te klikken. Hierdoor heeft de meta-beschrijving indirect wel invloed om je hoger in Google te laten komen. Als jij meer klikken krijgt, ben je namelijk relevanter in de ogen van Google.

Headingtags

Na het bekijken van de titel bekijken de zoekmachines de headingtags (H1 t/m H6), ook wel ‘Kopteksten’ genoemd. De H1-tag is van de headingtags degene met het grootste effect op je positie in de zoekresultaten en hoe hoger het cijfer wordt, hoe minder het effect wordt. H6 heeft dus een minimaal effect. Gebruik op elke pagina minimaal en maximaal 1 H1-tag. De tussenkoppen geef je aan het met een H2 en de subkoppen daarvan weer met een H3 etc.

Plaats in de H1 dus ook het zoekwoord. Hierbij geldt ook: Hoe verder het zoekwoord vooraan, hoe krachtiger deze is in de ogen van Google. En hoe hoger jij dus in Google komt.

Content

Het laatste basiselement is de content. Laat de zoekwoorden meerdere keren in de tekst voorkomen, maar ga spammen. Dit zal een averechts effect hebben en laat je juist niet hoger in Google komen. Gebruik de zoekwoorden waar je op gevonden wil worden in elk geval in het begin van de content en aan het einde. Afhankelijke van de lengte van de content, kun je de zoekwoorden vaker laten terugkomen. Verder is het goed om te onthouden, dat je niet schrijft over één zoekwoord, maar je juist focust op het gehele onderwerp. Zorg dat je vrijwel alles over dat zoekwoord vermeld.

 

Op naar een hogere positie in Google!

In werkelijkheid ligt het allemaal iets genuanceerder dan hier beschreven. Hopelijk helpt deze blog je in elk geval een idee te vormen van hoe jij hoger komt in Google. Wil je meer informatie en tips over hoe jij hoger komt in Google? Laat het dan gerust weten.

Veel succes!

    Contact opnemen

    De eerste stap naar online succes. Stel je vraag en ik neem snel contact met je op.