AdWords optimaliseren

Adwords optimaliseren – 5 datasets voor meer resultaat!

Adwords optimaliseren via 5 datasets. Data is hot. Data groeit. Er is een overvloed aan data.. ook in een lopende Adwordscampagne. Wil je weten met welke data jij jouw Adwords optimaliseert?

Dit zijn de 5 waardevolste datasets in AdWords. Je komt te weten welke data er zo belangrijk is, maar ook hoe je deze kunt inzetten voor beter resultaat. Als je al een AdWordscampagne hebt lopen, dan beschik je dus al over deze data en het is dan toch zonde om niet je AdWords te optimaliseren? Meer data over je campagne ontvangen? Dan moet je Google Analytics instellen. Maar met deze 5 datasets kom je al een heel eind!

 

1. Geografie targeten

Heb je jouw campagnebudget nog evenredig verdeeld over heel Nederland? Dan is het nodig de tijd om deze data te analyseren. Je vindt de gegevens bij ‘Dimensies’ -> ‘Weergeven: Geografische targeting’.

Adwords optimaliseren geografie

Deze mogelijkheid is vaak bij velen bekend, maar lang niet iedereen doet zijn voordeel ermee. Het rapport toont namelijk exact hoe je advertenties presteren in verschillende gebieden/steden.

Stel je voor: Uit je analyse blijkt dat je het meeste resultaat hebt in Utrecht, zowel qua bezoekers als verkopen. Op dit moment ben je ook een groot deel van je budget kwijt aan andere steden, waarbij je veel minder resultaat haalt. Nu dat je weet dat Utrecht het meest interessant is, heb je twee keuzes om je Adwords te optimaliseren:

  • Je verhoogt je budget voor Utrecht. Dit kan met het dagbudget (waarbij je advertenties vaker worden getoond op een dag) en/of het verhogen van de kosten per klik (waarbij je een hogere positie krijgt).

Adwords optimalisatie geografie

  • Een andere mogelijkheid om je Adwords te optimaliseren, is om je volledige budget om te focussen op Utrecht. Hier selecteer je enkel Utrecht (via + Locaties) en verwijder je de rest.

 

2. Kwaliteitsscore optimaliseren

De kwaliteitsscore wordt vaak in één zin genoemd met AdWords optimalisatie.. en terecht, want de kwaliteitsscore bepaalt samen met de CPC (waarover straks meer) de posities van jouw advertenties.

Google definieert de kwaliteitsscore als volgt: “An estimate of the quality of your ads, keywords, and landing pages. Higher quality ads can lead to lower prices and better ad positions.”

De kwaliteitsscore bestaat dus uit drie componenten, die later worden toegelicht, namelijk:

  • Verwachte Clickthrough Rate (CTR);
  • Advertentierelevantie;
  • Kwaliteit van de landingspagina.

De redenen waarom de kwaliteitsscore onder ‘belangrijke data’ valt:
– Een hogere positie (en dus meer klikken op je advertentie)
– Lagere kosten per klik.

Kortom, door het optimaliseren van de kwaliteitsscore kun je met Adwords meer resultaat behalen tegen lagere kosten voor een klik.

Je kunt de kwaliteitsscore via twee manieren analyseren. De eerste methode is om via ‘Zoekwoorden’ per zoekwoord op de witte tekstballon te klikken. Aangezien het gemakkelijker is om het in één overzicht te hebben, kun je ze in de tabel weergeven. Onderneem daarvoor de volgende stappen:

Adwords optimaliseren kwaliteitsscore

Het analyseren is één ding, maar hoe verhoog je de kwaliteitsscore? Hier zorg je onder andere voor door je zoekwoorden, advertenties en landingspagina te verbeteren en ervoor te zorgen dat deze op elkaar aansluiten. Ideeën die je kunt toepassen om je AdWords te optimaliseren:

  • Zoekwoorden: Gebruik specifieke zoekwoorden. Maak gebruik van ‘modifiers’, ‘woordgroepen’ en ‘exacte zoekwoorden’. Bekijk daarover hier meer informatie. Als je ‘gazelle fiets kopen’ in plaats van ‘fiets’ inzet, dan maak je jouw advertentie veel specifieker. Dit verhoogt de verwachte CTR, waardoor jouw kwaliteitsscore ook stijgt.
  • Advertentie: Je maakt een advertentie relevant door jouw gekozen zoekwoorden erin te verwerken, bijvoorbeeld ‘Gazelle fiets kopen?’. Dit plaats je in de titel, tekst en/of zichtbare URL. Daarnaast verhoog je de verwachte CTR door imperatieven (CTA’s), advertentie-extensies en USP’s te gebruiken.
  • Landingspagina: Het draait bij je campagne niet alleen om de advertentie, maar ook om de landingspagina. Het gebeurt nog vaak dat meerdere advertenties met een totaal andere focus naar dezelfde pagina leiden, bijvoorbeeld de advertentie ‘Batavus kopen’ leidt ook naar de Gazelle-pagina. Zorg er dus voor dat je advertentie aansluit bij de landingspagina.

Andere tips die Google geeft om de ervaring op je landingspagina te optimaliseren, zijn:

  • Het aanbieden van relevante, bruikbare en originele content.
  • Het zorgen van transparantie en vertrouwen.
  • Het zorgen voor een goede navigatie voor je bezoekers (ook voor
    mobiel).
  • Het stimuleren voor bezoekers om tijd door te brengen op je website (bijvoorbeeld door een snelle laadtijd).

 

3. Conversiepercentage verhogen

Een AdWordscampagne kan simpelweg niet rendabel zijn als er geen conversie plaatsvindt. Dit is bijvoorbeeld een aankoop in een webshop. Het deel (percentage) van het totaal aantal bezoekers dat een aankoop doet, wordt dan het ‘conversiepercentage’ genoemd.

Uit ervaring merk ik dat dit één van de gegevens is die over het hoofd wordt gezien. Dit komt omdat het geen standaard functie is in AdWords. Daarnaast richt men zich vaak op bereik en het aantal klikken. Dit zijn leuke metrieken om in de gaten te houden, maar meer ook niet. Een advertentie met 10.000 bereik, 5.000 klikken en 0 conversies, levert minder op dan een advertentie met 50 bereik, 10 klikken en 1 conversie.

Om in AdWords inzicht te hebben in je conversies, moet je eerst doelen in Google Analytics aanmaken. Hierna moet je je Analytics- en AdWordsaccount koppelen, zodat je deze doelen kunt inladen.

In plaats van een tekstuele uitleg, raad ik je aan om deze video te bekijken waarin wordt uitgelegd hoe je de accounts kunt koppelen en de doelen kunt inladen:

Vallen je verkopen in verhouding met je aantal bezoekers vanuit AdWords tegen? Verhoog dan je conversie door:

  1. Relevantie tussen de bestemmingspagina en advertentie.
  2. Scheppen van realistische verwachtingen (niet X beloven in de advertentie en Y aanbieden op de website).
  3. Duidelijke CTA zowel in de advertentie als op de bestemmingspagina.
  4. Gebruik uitsluitingszoekwoorden zoals ‘gratis’.

Let hierbij wel op dat je geen campagne stopt als deze binnen een maand niet voldoende conversies oplevert. Het draait namelijk bij de eerste twee maanden vooral om het verzamelen van data waarmee je daarna Adwords optimaliseert.

 

4. CTR optimaliseren

“CTRs are just one metric, it’s true; yet that one element in your campaign carries incredible weight. It’s worth investing the time into optimizing your CTRs in order to boost your QS and lower your costs per click.” (bron)

De Clickthrough Rate (CTR) is al vaker benoemd, omdat het door meer aspecten wordt beïnvloed. De CTR is het percentage van de zoekers die jouw advertentie ziet en ook daadwerkelijk klikt.

Het deel ‘Kwaliteitsscore’ benoemde de verwachte CTR. Echter, niet alleen de verwachte CTR is belangrijk, maar ook de daadwerkelijke CTR. Je vindt de CTR op meerdere plekken:

  1. Campagne;
  2. Advertentiegroepen;
  3. Advertenties;
  4. Zoekwoorden.

Op elke plek is de CTR een belangrijk gegeven, omdat je dankzij de CTR meer resultaat kunt halen uit jouw budget. De onderstaande (versimpelde) situatie verduidelijkt het:

Je hebt twee advertenties actief, advertentie X en advertentie Z. Beide staan gemiddeld op positie 3. Advertentie X heeft een CTR van 5% en advertentie Z van 3%. Van elke 100 keer dat X wordt getoond, ontvang je 5 bezoekers en elke keer dat Z wordt getoond, ontvang je er 3. In een week worden beide advertenties 100 keer getoond, dus je ontvangt per week 5 bezoekers uit X en 3 uit Z.

Blijkbaar spreekt advertentie X meer mensen aan, aangezien deze een hogere CTR heeft. Als je meer budget beschikbaar maakt voor advertentie X – desnoods haal je dit van advertentie Z af – stijgt deze in positie. Hierdoor krijgt advertentie A meer vertoningen, bijvoorbeeld 200 per week. Nu ontvang je alleen uit advertentie A al 10 bezoekers (5% van 200). Je behaalt nu dus meer resultaat dankzij het analyseren van de CTR. Onthoud wel; Conversies > Klikken.

Het is ook belangrijk om de CTR van je zoekwoorden in de gaten te houden. Als je zoekwoorden enkel selecteert op bereik, heb je kans dat je een hoog aantal vertoningen hebt, maar dat niemand doorklikt. Hoe je jouw CTR (en dus je Adwords) optimaliseert? Dan zijn eerdergenoemde zaken, zoals: Imperatieven, advertentsie-extensie en USP’s.

 

5. Tijd; bepaal jouw tijd

Naast de data over geografie, is er nog een andere (en interessante) dataset, namelijk: ‘Tijd’.

Je kunt je advertenties optimaliseren op verschillende tijdsgegevens. Deze gegevens tonen aan wat de prestaties van je advertenties zijn verdeelt over de uren, dagen, weken, maanden en jaren. Nu denk je wellicht dat dit ‘nice to know’ is, maar dit bevat zeker waardevolle informatie.

Het kan namelijk heel goed dat mensen anders reageren op je advertenties naarmate de dag of de week vordert. Als je je op de zakelijke markt richt, dan kan het heel goed dat je doordeweeks vooral desktopgebruikers hebt, maar dat ze in het weekend voornamelijk mobiel gebruiken. Het kan bijvoorbeeld zijn dat mensen in het weekend oriënteren, in het begin van de week overleggen met directie en aan het einde van de week de beslissing maken. Je ziet dat de conversies aan het einde van de week dan ook hoger zijn dan op de overige dagen.

Als je dit merkt, dan wil je natuurlijk wel aan het eind van de week de hele dag zichtbaar zijn. Je kunt er dan voor kiezen om je budget voor deze dagen te verhogen, zodat meer mensen op jouw advertentie kunnen klikken. De kans is immers groot dat zij converteren. Daarnaast kun je er ook voor kiezen om je Adwords te optimaliseren door de CPC te verhogen, zodat je een hogere positie krijgt en dus meer klikken. 

 

Adwords optimaliseren – De samenvatting

Je hebt wellicht gemerkt dat er gegevens en kenmerken zijn die elkaar overlappen. Dat is logisch als je je bedenkt dat het allemaal met elkaar is verbonden. Het is daarom belangrijk om al deze datasets te analyseren, want bijvoorbeeld door het targeten van de juiste geografie en zoekwoorden, verhoog je de CTR, wat ook de kwaliteitsscore verhoogt, maar daarmee verhoog je ook het aantal conversies. Ze hebben allemaal een positief effect als je Adwords optimaliseert.

Loop deze datasets eens langs in je campagne. Bekijk of er opmerkelijke zaken zijn, waarop je de advertenties kunt optimaliseren. Probeer dit wekelijks in de gaten te houden en blijf testen op basis van deze gegevens. Bekijk ook eens of er kansen liggen op het gebied van de zoekwoorden door nieuwe zoekwoorden te bepalen.

Video’s zijn leuker dan teksten. Kijk daarom ook onderstaande video van Google met nog een paar bruikbare tips gegeven door.. Mike. 🙂

Heb je vragen over je AdWordscampagne? Neem gerust contact op. Of als je andere tips om AdWords te optimaliseren hebt, deel die dan hieronder.

Geef een reactie