Meer bereik op Facebook

7 Tips voor meer bereik op Facebook

Oorspronkelijk heb ik deze blog geschreven voor MarketingMed.

Valt het bereik van je Facebookberichten in verhouding met je aantal likers tegen? Frustrerend hé? Gelukkig ga je aan de hand van deze blog jouw organische bereik vergroten.

 

EdgeRank

Er zijn ruim 9 miljoen Nederlanders lid van Facebook. Een gemiddelde volwassenen heeft gemiddeld 338 vrienden. Wanneer Facebook iedere gebeurtenis in jouw tijdlijn moet plaatsen, dan zal het een onoverzichtelijk chaos worden. Door de chaos en de irrelevantie van het grote deel van de berichten, zal jij Facebook snel weer verlaten. Daarom kwam Facebook met een algoritme genaamd EdgeRank, alhoewel Facebook intern de naam ‘News Feed Ranking Algorithm’ gebruikt. Ik houd voor het gemak de naam EdgeRank aan.

Maar wat doet dit algoritme nou? EdgeRank doet zijn best om ervoor te zorgen dat jij alleen berichten ziet die relevant voor jou zijn. Iedere actie die jouw vrienden of de door jou gelikte pagina’s kunnen uitvoeren, zoals berichten plaatsen, liken en sharen, heet een ‘edge’. Maar niet iedere edge is voor jou relevant of interessant, vandaar dat EdgeRank de inhoud van jouw tijdlijn bepaalt aan de hand van ruim 100.000 criteria. Hierdoor komt het zijn dat sommige berichten in jouw tijdlijn verschijnen, maar niet in die van iemand anders, ook al liken jullie allebei dezelfde pagina of zijn jullie allebei vrienden van X.

De bepalingsfactoren van EdgeRank wordt vaak verdeeld in 3 hoofdcriteria, namelijk:

  1. Affinity/Affiniteit; Hoe vaker jij met iemand interactie hebt, hoe groter de kans is dat je de toekomstige berichten van diegene ziet.
  2. Weight/Gewicht van content; Niet iedere actie heeft dezelfde waarde. Wanneer je een foto van iemand deelt, is de kans groter dat je zijn toekomstige berichten ziet dan wanneer je iemand zijn tekstbericht liket.
  3. Time/Tijd; Wanneer een bericht verouderd, dan is de kans groot dat deze minder relevant is. Vandaar dat de EdgeRank er vaak voor zorgt dat je de meest recente berichten ziet.

Meer bereik op Facebook algoritme

Dit is voor jou als Facebookgebruiker, maar hoe zit het als jij degene bent die berichten plaatst? Iedere keer wanneer jij een bericht plaatst, bekijkt Facebook jouw bericht aan de hand van 4 factoren:

  1. Gebruikers hun voorgaande interacties met jou;
  2. Gebruikers hun voorgaande interacties met dit berichttype;
  3. Reacties van andere gebruikers op dat bericht;
  4. Negatieve feedback op dat bericht.

 

EdgeRank en bereik

Elke bericht dat je plaatst concurreert met honderden andere berichten die in de tijdlijn van de gebruiker geplaatst kunnen worden. Op basis van bovenstaande factoren bepaalt de EdgeRank of jouw bericht ook wordt getoond aan die gebruiker. Dus, nu je deze factoren weet, kan je jouw bereik aan de hand van de EdgeRank vergroten.

Het zit namelijk zo: Stel dat iemand jouw bericht in zijn tijdlijn ziet voorbij komen. Hij klikt op jouw pagina en ziet een leuk bericht, dus hij liket deze. Het algoritme weet vanaf dat moment dat hij jouw pagina interessant vindt en toont vanaf nu meer berichten van jou aan hem. Maar dat is niet alles, want als jij een nieuw bericht plaatst, ziet EdgeRank dat er interactie is geweest op de voorgaande post en zal jouw nieuwe post dus meer (nieuwe) mensen bereiken.

Kortom, alles draait om interactie op iedere post van jou. Maar hoe doe je dat?

 

1. Kwaliteit > Kwantiteit

Met kwaliteit zorg je voor interactie. Dit is wellicht vanzelfsprekend, maar toch zijn er nog veel bedrijven die zich verplicht voelen om iedere dag iets te plaatsen. Het wordt dan meer een verplichting en dit is dan ook af te zien aan de berichten die zij plaatsen. Ze worden standaard en nodigen niet uit tot interactie. Helaas, want de EdgeRank zorgt dat steeds minder mensen je berichten zien.

Voorkom dit door kwalitatieve berichten te plaatsen. Het is belangrijker dat je interactie hebt, dan dat je dagelijks een bericht plaatst. Met de volgende punten zorg je ervoor dat je kwaliteit plaatst.

 

2. Maak het menselijk

Hoe zonde is het als een onderneming alleen geautomatiseerde berichten plaatst, zoals productupdates. Het is een social platform, zorg er dus ook voor dat het social is en maak het persoonlijk.

Tja, en wie blinkt eruit in Facebook? Juist, CoolBlue! Onder andere omdat zij het zo persoonlijk en humoristisch maken.

Bereik Facebook EdgeRank
Bron

 

 

 

 

 

 

3. Wees een deler van informatie.. geen verkoper

Vaak wordt Facebook ingezet als extra verkoopkanaal en wordt er niets anders geplaatst dan berichten gerelateerd aan verkoop. Facebook is een media afgestemd op interesse, wees dus niet de pusherige verkoper. Een vuistregel hiervoor geldt: Deel 80% informatie en 20% verkoop.

Wanneer je alleen verkoopt, wordt dit gezien als spam en dit benadeelt jou, omdat de kans groot is dat mensen je Facebookpagina disliken of dat EdgeRank het ziet als spam en daardoor jouw berichten niet meer gaat tonen.

Je voorkomt dat EdgeRank jouw berichten als spam ziet door onder andere:

  • Geen verkooptermen te gebruiken (bekijk dit, klik hierop, download hier).
  • Geen click-bait titels gebruiken zonder dat je dit toelicht in het bericht.
  • Ga geen mensen stimuleren om ergens aan mee te doen.

Zie hieronder een fout en goed voorbeeld voor het plaatsen van een bericht. Links is fout, rechts is goed:

Facebook meer bereik - fout
Bron

Facebook meer bereik - goed

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Post niet op de piekmomenten

Dit is misschien tegen de draad in van wat iedereen zegt, maar het idee erachter is simpel. Al je concurrenten plaatsen op de piekmomenten, waardoor jouw bericht met veel andere berichten moet concurreren om in de tijdlijn van de gebruiker te komen.

Analyseer je statistieken uit Facebook en bekijk wanneer je likers online zijn. Onderstaand bedrijf kan bijvoorbeeld haar berichten in de middag plaatsen. Er zullen dan minder concurrenten actief zijn, wat de kans vergroot dat de mensen die wel online zijn het bericht zien.

Facebook bereik mensen online
Bron

 

5. Varieer van berichttype

Er zijn onderzoeken die zeggen dat afbeeldingen de minste betrokkenheid hebben, maar er zijn ook onderzoeken die zeggen dat foto’s de manier is om betrokkenheid te creëren.

Ga niet zomaar één berichttype inzetten en de rest uitsluiten. Blijf variëren van berichttypes en analyseer zelf wat effectief is. Wanneer je ziet dat de linkjes beter werken, plaats je meer linkjes. Maar zie je dat afbeeldingen meer interactie krijgen? Plaats dan meer afbeeldingen. Respecteer de keuze van je likers. Ook als je de focus legt op één berichttype, plaats dan zo nu en dan ook een ander berichttype. Het kan zomaar zijn dat de interactie verschuift van bijvoorbeeld een link naar een afbeelding. Hiernaast – zoals in de inleiding is aangegeven – heeft interactie op je afbeelding of video meer invloed op de EdgeRank.

 

6. Share it yourself

Wanneer je een bericht plaatst, kan je deze met je persoonlijke pagina delen. Waarom? Ten eerste, je zorgt voor interactie op je berichten, waardoor EdgeRank ervoor kan zorgen dat jouw toekomstige berichten aan meerdere mensen wordt getoond. Daarnaast neemt jouw bereik toe, omdat meer mensen het bericht zullen zien.

Hierbij geldt uiteraard wel, hoe meer je vrienden je hebt, hoe groter het effect zal zijn.

 

7. Mis het niet!

Wil je er zeker van zijn dat jouw likers geen berichten van je missen? Dat kan! Daar is namelijk een handige methode voor. Je likers kunnen met 3 stappen ervoor zorgen dat er meer berichten van jou in hun tijdlijn verschijnt. Waarom veel ondernemingen dit niet aangeven op hun social media? Geen idee.. maar handig is het zeker!

Vraag je likers om het volgende te doen:

  1. Naar jouw Facebookpagina te gaan.
  2. Via ‘vind ik leuk’ te drukken op ‘berichten in nieuwsoverzicht’.

Facebook meer bereik likers

 

 

 

 

 

 

3. Dan ‘als eerste weergeven’ te selecteren.

 

Meer bereik op Facebook interactie

 

 

Conclusie

Er zijn zeker manieren waarmee je slim gebruikt maakt van EdgeRank, zodat jouw bereik vergroot. Echter, onthoud wel dat het bereik vaak niet de juiste performance-indicator is voor jouw Facebook en je moet ook niet proberen om Facebook bewust te misleiden. Het belangrijkste is dat je kwaliteit levert en uiteraard dat je ervoor zorgt dat je iedere geïnvesteerde euro terugverdient. Hiervoor is het belangrijk dat je jouw bedrijfsdoelen duidelijk voor ogen hebt, zodat je een social mediastrategie hiervoor kan formuleren.

Veel succes met het effectiever inzetten van Facebook!

Geef een reactie